Omavalvonta

Osana omavalvontaa on terveydenhuollon palveluiden tuottajalla oltava omavalvontaohjelma ja omavalvontasuunnitelma. Omavalvontasuunnitelma perustuu lakiin yksityisestä terveydenhuollosta 5 ja 6 §, yksityisestä terveydenhuollosta annetun valtioneuvoston asetukseen (744/1990) ja Valviran ohjeistuksiin.​

Omavalvontaohjelmassa kuvataan, miten palvelujen toteutumista, turvallisuutta ja laatua sekä yhdenvertaisuutta seurataan ja puutteellisuudet korjataan.

Omavalvontasuunnitelmassa määritetään menettelytavat palvelutoiminnassa havaittujen riskien, vaaratilanteiden ja laadullisten puutteiden ennaltaehkäisemiseksi ja korjaamiseksi sekä sote-ammattihenkilöidemme ammatillisen osaamisen varmistamiseksi. ​Omavalvontamme tarkoituksena on varmistaa potilaan/asiakkaan oikeus laadukkaaseen ja turvalliseen palveluun.

Mehiläinen Länsi-Pohjan omavalvonnan asiakirjat päivitetään vuosittain tai olosuhteiden muuttuessa.

Tutustu omavalvontaohjelmaan

Omavalvonnan toteutumista seurataan vuoden mittaan mm. erilaisin omavalvonnan kyselyin ja sisäisin auditoinnein. Kerran vuodessa tehdään jokaisessa yksikössä laaja omavalvonnan vuosikysely. Omavalvontakyselyiden, sisäisten auditointien sekä muiden palautekanavien kautta saatuja tietoja analysoidaan ja toimintaa kehitetään saatujen tietojen perusteella jatkuvan parantamisen periaatteita noudattaen.